Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény VII. fejezete tartalmazza az adó levonhatóságának szabályait. A 120.§ a) pontja a következő:
Azaz az adózó levonhatja az előzetesen felszámított általános forgalmi adót, ha a beszerzett terméket vagy szolgáltatást az adóköteles bevételszerző tevékenységéhez használja fel, illetve amennyiben az adóköteles gazdasági célú felhasználás csak részben valósul meg, akkor a levonási jog is csak részben illeti meg az adóalanyt.
A telefonszolgáltatás jellegéből adódik, hogy általánosságban feltételezhető a magáncélú használata. A magáncél pedig nem alapozza meg az általános forgalmi adó levonását. Ezért elvi jelentősége van annak, hogy amennyiben a telefont magáncélra is használhatják, akkor a hivatalos célú szolgáltatás-igénybevételt és a magáncélú használatot el kell különíteni egymástól, és a magáncélra jutó áfa egyáltalán nem helyezhető levonásba.
Éppen ezért a 124. § (3) szerint az alábbi szolgáltatások ÁFÁ-ja csak részben vonható le:
124. § (3) A 120. és 121. §-tól függetlenül szintén nem vonható le: a) a távbeszélő-szolgáltatást (SZJ 64.20.11 és 64.20.12), b) a mobiltelefon-szolgáltatást (SZJ 64.20.13), c) az internetprotokollt alkalmazó, beszédcélú adatátviteli szolgáltatást (SZJ 64.20.16-ból) terhelő előzetesen felszámított adó összegének 30 százaléka.
Tehát a gazdálkodási tevékenységet szolgáló telefonszolgáltatás áfájának is csak a 70%-a helyezhető levonásba.
Kivéve a 125. § szerinti eseteket, így a mi esetünkben:
125. § (1) A 124. §-tól eltérően az előzetesen felszámított adó levonható, ha
e) a 124. § (3) bekezdésében felsorolt esetekben a szolgáltatás igénybevétele fejében járó ellenérték legalább 30 százalékára igazoltan teljesül, hogy az a 15. § szerinti szolgáltatásnyújtás adóalapjába épül be.
Azaz a 30%-os levonási tiltás alól abban az esetben lehet mentesülni, ha a telefonszolgáltatás teljes ellenértékének legalább 30%-a továbbszámlázásra kerül. Azaz, ha az adóalany valamely szolgáltatás nyújtásában a saját nevében, de más javára jár el, úgy kell tekinteni, mint amely ennek a szolgáltatásnak igénybevevője és nyújtója is. Tehát közvetített szolgáltatásról beszélünk, azaz a telefonszolgáltatás ellenértékének minimum 30%-át közvetített szolgáltatásként továbbértékesítjük.
Érdekes helyzet, hogy amennyiben a telefont bizonyíthatóan nem használják magáncélra, csak hivatalos beszélgetéseket folytatnak rajta, akkor is igaz, hogy a számla előzetesen felszámított általános forgalmi adójának 30%-át nem vonhatjuk le a bevallásunkban.
Figyelem! A számviteli törvény közvetített szolgáltatásokra vonatkozó rendelkezéseiből következik, hogy ha a szolgáltatás egy részét közvetítjük, akkor azt nem tehetjük meg egy vélelmezett mértékben, hanem csak tételes módon.
Tehát összegezve: a céges telefonok költsége ÁFÁ-jának a 100%-át csak abban az esetben lehet levonni, ha tételes magánhasználati kimutatás alapján a költségek legalább 30%-át továbbszámlázzuk a felhasználó dolgozók részére.